Workshop: Google en YouTube o.l.v. Rens van Stralen (RTV Noord) met Rachid Finge (Google, voorheen NOS) en Marijn Poeschmann (YouTube).

Wat kunnen regionale omroepen doen met YouTube voor het verspreiden van uitzendingen. En welke nieuwe producten van Google zijn interessant voor nieuwsaanbieders. Rachid Finge over Google’s Digital News Intiative en Google Assistent waarvan binnenkort ook een Nederlandse versie online gaat.  De missie van Google is volgens Finge en de oprichters Larry Page en Sergey Brin om alle informatie op internet openbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Twintig jaar na de oprichting wordt Google door zo’n 1 miljard mensen per maand gebruikt. 

Een tijdje geleden is de Google Assistant online gegaan. Over een paar maanden is deze ook beschikbaar in het Nederlands. In het kort: de Google Assistant is een (zelflerende) app voor mobiele divices en Google Home waarin allerlei functies (nieuws, agenda, klok, weer, Wikipedia-weetjes etc.) - al dan niet met je stem - geraadpleegd kunnen worden. Ook lokale nieuwsbronnen kunnen bepalen of nieuws in assistent beschikbaar is door zich aan te melden.  

Google News Initiative is een voortzetting van het Europese Digital News Initiative (uit 2015 met participanten als Financial Times, The Guardian, El País, Die Zeit en NRC). Het gefragmenteerde nieuws van betrouwbare nieuwsorganisaties wordt door Google news samengebracht. De komende jaren zal Google 300 miljoen dollar steken in dit initiatief voor onderzoek, projectsponsering, trainingen en ontwikkelen van nieuwe technologieën.

De Europese variant van GNI heeft bijvoorbeeld de open access technologie AMP (Accelerated Mobile Pages) medeontwikkeld om websites (zonder de toeters en bellen) sneller op mobile devices te laden. Het gebruik van mobiel nam toe, maar het laden van desktopwebsites duurde op de mobiel te lang waardoor mensen afhaakten. Met AMP gaat dat veel sneller en genereert veel meer verkeer naar betreffende (nieuws)pagina’s. AMP-stories is een verwante technologie waarmee (nieuws)verhalen met videobeelden en animaties geïllustreerd kunnen worden. Klik hier voor meer tools in AMP.

In Google News Lab worden onder meer trainingen gegeven over diverse tools gegeven die in nieuwsverhalen gebruikt kunnen worden, ook voor freelancejournalisten (o.a. NVJ Academyvorig jaar). Google News Lab helpt ook bij het zoeken naar trends. Er worden ruim 2 miljard zoekopdrachten gedaan via Google per dag. Daar kan je uit distilleren waar mensen op zoeken, per locatie, regio. Die zoek je op via Google Trends 

Het innovatiefonds is ook een onderdeel van het Lab. Voor 3 jaar zit er 150 miljoen euro in het fonds voor nieuwe nieuwsprojecten gebruikmakend van nieuwe technologieën. Zo heeft het ANP er gebruik van gemaakt om analyses van teksten te maken geschikt voor kinderen. BNR werkt met hulp van het fonds aan BNR Smart Radio (een gepersonifieerde radio met items die jou interesseren). Andere Nederlandse voorbeelden: Blendle en DUIC. Meer informatie over de gefinancierde projecten staan in het jaarrapport

YouTube’s missie, vertelt Marijn Poeschmann, is geüpdatet van ‘Broadcast yourself ’naar ‘give everyone a voice and show them the world.’ Poeschmann is partnerships manager voor de Benelux van YouTube. Zij schetst de ontwikkeling van YouTube en de (nieuwe) mogelijkheden. In 2005 is YouTube begonnen en in 2007 door Google gekocht. Sterke groei doorgemaakt naar mobiel en nu weer naar de huiskamer op groot scherm (smart tv).

Een enorme groei ook aan creators van 2 in 2007 naar 30 miljoen in 2017 en het aantal uploads is in die periode gestegen van 4 naar 100 miljoen per jaar. Vanaf je telefoon kan je casten naar je grote scherm.

Bij al deze trends zie je dat Nederlandse content in Nederland nog altijd het beste wordt bekeken. Zie de top 10 in NL. Hoe kan je YouTube kanaal het best inrichten?

Vaak wordt YouTube gebruikt als opslag voor alles. Toch is het goed om na te denken waarom je een YouTube kanaal begint? Welke rol heeft YouTube naast de andere platforms: tv, radio, website.

YouTube kan je omschrijven als een verzameling van community’s. De regionale omroep heeft als community de mensen uit de regio. Zo onderscheid je je van landelijke nieuwsplatforms.

Wat voor bereik wil je? Wie wil je bereiken? Waarmee? Vragen die je je moet stellen voor het starten van een YouTube-kanaal.

Met welke content wil je op YouTube? Voor nieuws behalen deze formats een relatief goed bereik:

1.            Niet linea recta nieuwsitems van tv doorplaatsen op YouTube. Bij YouTube zijn de eerste 3 tot 5 seconden belangrijk om de kijker aan je te binden. Online is het beter (voor een groter bereik) om de snelheid in een item erin te houden.

2.            Explainer video’s. Een goed voorbeeld is het Duitse YouTube-kanaal Kurzgezagt uit München is in staat om een complex onderwerp in een heldere beeldende video te verduidelijken. Zij gebruiken het kanaal als branding voor hun designstudio. Voor het verduidelijken van achtergrond van nieuws is deze vorm zeer geschikt.

3.            Breaking news. Snelheid is belangrijk, maar ook de titels en beschrijvingen en tags. In de categorie breaking news van YouTube komen die items op de plank (shelf) van nieuwsbronnen die aangesloten zijn bij Google News Initiative (vanwege betrouwbaarheid) en waarnaar veel gezocht wordt.

Als je je tekstartikelen jan vinden in GNI en als het bij GNI bekend is dat je als uitgever een YouTube-kanaal hebt (en dat geldt voor alle 13 regionale omroepen) dan kan je ook op de plank (shelf) van Breaking news van YouTube terecht komen. Het bericht moet voor Breaking News wel van nationale importantie zijn, daar wordt op geselecteerd.

4.            Archief. YouTube-kanaal als archief gebruiken voor bijvoorbeeld oudere evenementen.

5.            Live news. Maximaal 8 uur is beschikbaar om live streaming on demand aan te bieden. Ook op mobiel mogelijk.

6.            Immersive news op YouTube. Op www.YouTube.com/360 zijn voorbeelden te zien. De meeste mensen kijken hiernaar in 180, waarin ook steeds meer in wordt opgenomen.

De chatfunctie bij YouTube kan je zelf aan- en uitzetten en moderaten.

Hoe zit het met muziekrechten? Je moet de rechten hebben van de content die je uitzendt. De content wordt gescand door de grote aanbieders. Een voorbeeld: je loopt een kroeg in en hup, je YouTube gaat offline bij een plukje muziek. De muzieklabels checken dat. YouTube noch Google whitelisten niet ook als je de rechten aan Buma betaald hebt, dat doen de labels zelf.

Upload-schema. Hoe vaak moet je uploaden? Je kan in YouTube-analytis zien op welke dag en welk uur van de dag video’s bekeken worden. Ook samenstelling naar leeftijd en regio. Belangrijk is om enige regelmaat in het uploaden van nieuwe video’s te houden. De NYPC de publieke zender van New York heeft een serie lopen Being 12, wat een mooi voorbeeld is in dit verband, elke woensdag om 3 uur wordt een nieuwe video in deze serie geüpload.

Hoe kan je het beste een video-kanaal opzetten?

Puschmann raadt aan om in de YouTube-creactor-academy te kijken. Alle voorbeelden die ik noem zijn daar terug te vinden. Optimaliseren van een video-upload is belangrijk. Abonnees zijn belangrijk, maar is niet de enige factor waardoor video’s goed bekeken worden, ook aantal likes, kijktijd en bereik zijn factoren die mee tellen in de ranking. Zolang mensen hun abonnement niet opzeggen blijven ze abonnee, maar wellicht zijn ze in de loop der tijd (jaren) niet meer zulke actieve kijkers. Je moet abonnees ook aanmoedigen om te kijken.

Titels. Videotitels zijn anders dan krantenkoppen. Er moet een plaatsje bij zijn dat past bij de video. Misleiden van je publiek kan je duur komen te staan. Mensen haken dan al snel af.

Zo’n hoog mogelijke resolutie, zowel voor mobiel als desktop. Het is een branding-mogelijkheid, maar niet overdreven uitbuiten die mogelijkheid. Beperk het tot het logo/naam van je kanaal aan het eind van titel. Titels moeten een soort headline zijn. Schrijf ze in een stijl die bij je publiek past. In de desktop zie je twee regels, 50 karakters. Op mobiel zie je 75 karakters. De rest van intro komen daaronder (lees meer…), die woorden worden wel meegenomen in het zoekverkeer. Dus beschrijf je video zo accuraat en pakkend mogelijk. Er is geen grens voor wat betreft het aantal karakters. Maar er is onderzoek gedaan waarin gesteld wordt dat 3000 karakters optimaal is.

Tags. 500 karakters is ongeveer de max. Tags zijn de sleutelwoorden van een video. Je kan naar Google trends gaan om inspiratie op te doen voor sleutelwoorden of naar YouTube tags generator.

End screens. Je kan een link plaatsen naar je playlist, je externe site. De end screens zijn beschikbaar in de laatste 15 seconden van je video. En cards zitten onder de i rechtsboven in de hoek van je video.

Trailer maken van je video. De trailer is alleen te zien door mensen die NIET geabonneerd zijn op je kanaal. Niet langer dan één minuut en aan het eind een duidelijke oproep om actie te ondernemen. Handig voor aankondiging van bijvoorbeeld een groot evenement. 

Op je kanaal kan je ook secties maken. Je kan ook publiek betrekken door bijvoorbeeld een poll-card in je commends te plaatsen. 

YouTube analytics. Hoe groot is bereik. Samenstelling, kijktijd. En drop offs, waar haken mensen af en je ziet daar ook of mensen terugkomen.

Handige tools vind je ook in Tubular Labs, gebouwd door oud-YouTube medewerkers. Hier is een overzicht van andere videotool verschaffers.

Vragen uit publiek:

Waarom investeren in YouTube, naast Facebook en andere platforms, radio, tv, website en app? Spreiden van risico. Maar ook YouTube kent ander gebruik: naar Facebook gaan mensen een paar keer per dag, naar YouTube 1 of 2 keer en doorgaans kijken te wat langer. Als je video’s ondertitelt doe dat in de ondertitels niet in de video zelf, dat zie je in de video-manager.

Hoe kom je in Google Assistent als kanaal? Google zal contact opnemen met landelijke en regionale nieuwsaanbieders. Ervaring leert dat video’s vooral thuis geconsumeerd worden en minder via mobiel. Mensen willen op hun telefoon eerder teksten lezen dan dat ze naar het gesproken woord luisteren. Dat laatste doen mensen eerder via Google home, die nog niet beschikbaar is in het Nederlands.

 Presentatie Google en YouTube